fredag den 26. februar 2010

Fødselsdags romarinbrød

Kenneth ringede i går... sent, for lige at høre, om vi selv havde barnestol til Gabriel (hvilket vi har, sådan en smart en, der sættes fast på bordet), og så får at høre, om jeg ikke lige kunne lave det brød, jeg altid laver, som han elsker. Altså bare en enkelt bradepande, vi bliver 30 med børn, og vi har før været 4 om at dele en bradepande, men der var han også en af de 4.
Jeg havde faktisk i går i mit anfald af husmoder overvejet at lave et brød til han, da jeg ved, hvor meget han elsker det, men det er bare bedst at lave samme dag, man skal bruge det. Det er på ingen måde besværligt at lave, men det skal hæve over 2 gange, min. 1½ time og så 40 minutter i ovnen, men jeg sagde selvfølgelig ja.
Det har så vist sig, at min gær var for gammel, men jeg havde så heldigvis tørgær, har bare ikke prøvet at lave det med det, men hvorfor ikke?
Det blev også fint, synes jeg:-) Har desværre kun nået at lave et, da jeg opdagede, jeg ikke havde mere hvedemel. Sikke en husmoder jeg er, kun tørgær og ikke nok hvedemel:-) Måske jeg kan nå at handle det ind, inden jeg skal op og hente mine forældres bil, nu får vi af se...



Men må heller lægge opskriften ud, der er mange, der har haft spurgt efter den gennem tiden, det er det der med at tage sig sammen. For der er den oprindelige opskrift af Signe Wennenberg fra hendes bog Komsammen (side 123, hvis der er nogle, der lægger inden med den), en af mine absolut bedste bøger, kan varmt anbefales. Men jeg har lavet lidt om den, så her kommer efter langs tids forespørgsels opskriften på rosmarinbrød:
50 g gær smuldres
2 spsk salt – en til opløsning af gæren og en til at drysse ovenpå
1 dl olie – 1/3 i dejen og resten til pensling
1 spsk stødt rosmarin (mere hvis den er frisk) – eller hvilken krydderurt, du har lyst til, basilikum og oregano virker fint
7 dl håndvarmt vand
1 l mel røres til dejen har grødkonsistens (ikke fast) – brug det mel du har lyst til, dog helst hvidt mel som hovedingrediens, jeg plejer, at tage en 1/3 groft mel, rug, graham, fuldkornsspelt (har alle virket) og så resten hvedemel

Dejen hæver mindst 1 time. Derefter hældes/smøres den over i bradepanden. Hvis du vil have et højere et højere brød, så formindst pladsen med stanniol. Der hæver den mindst ½ time mere. Jo længere hævetid, jo mere luftigt bliver brødet.
Sættes i en 220 grader varm ovn i ca. 10 minutter. Så er overfladen lidt fast og brødet kan nu pensles med rigeligt olie (2/3 dl). Drys salt og romarin (eller den krydderurt du ønsker) ovenpå.
Sættes igen i ovnen nu på ca 175 grader, og brødet bager videre i ca. 30 minutter til det er gyldent.
Køl af på en bagerist. Skær eller bryd det i passende stykker.
Hvis brødet skal fryses, skal bagetiden afkortes med 10 minutter. Opvarm i så tilfælde i 10 minutter lige før brug. (har jeg dog aldrig prøvet)

2 kommentarer: