mandag den 2. januar 2012

Beef Willington!!

Beef Willington eller bøf Wellington på dansk, Gordon Ramsay's hofret og altid et stort problem i Hells Kitchen, er en ret, jeg har drømt om at lave i la g tid og nytårsaften skulle det være. Jeg har fået opskriften i hans bog: middag med familie og venner.

Hvis du vil prøve selv at lave det, vil jeg anbefale, at du ser en video om hvordan, for vise ting er sværre at forklare på skrift og meget letter at se. Der er en her!!

Til 4 personer skal bruge:

400 g champignoner

750 g oksemørbrad (vi havde 600 g og det tror jeg ville være nok, især hvis der kommer forret inden, bare husk at beregne mindre champignoner)

1-2 spsk engelsk sennep (se under trin)

6-8 skiver parmaskinke (heller for meget end for lidt)

500 g butterdej (jeg købte en færdig udrullet med 300 g, det passede fint, men også mindre stykke kød)

2 piskede æggeblommer

Svampe, kørt fint i foodprocessor, svitses ved høj varme ca. 10 minutter under hyppig omrøring, indtil alt væden er fordampet. Derefter skal det afkøles.
Oksemørbrad drysset med salt og peber brunes på en varm stegepande i olivenolie. (Den skal ikke steges nu, bare have farve og lukket pore)

Afkøles og smøres med sennep. I opskriften står engelsk sennep, men her læste jeg at, man bare kan blande dijon-sennep og honning, så det gjorde jeg.

Læg film på et bord og arranger parmaskinke-skiver, så de overlapper hinanden. Bred svampepastaen ud over skiverne med en paletkniv og placer oksemørbraden midt på.

Fold filme og parmaskinke-skiverne ind over bøffen, så du får en stram, tøndeformet pakke. Vrid filmen rundt i begge ender, så pakken er lukket. Stil pakken i køleskabet i mindst 20 minutter, så det kan "sætte sig" og holde formen. Det var lidt svært, og jeg havde for meget svampe-fyld i forhold til bøf, det var også for varmt, og kunne godt have brugt noget mere parmaskinke. Det kom ikke til at lukke helt sammen, hvilket gjorde af butterdejen blev fugtig. Næste trin fik jeg af en eller anden grund ikke taget billeder af, men se videoen. Rul butterdej ud til ca. 3 mm tykt rektangel. Tak filmen af kød-pakken og læg det midt på dejen. Pensl en omgivende del med æggeblomme, fold dejen ind over kødet og skær den til. Læg pakken på en bageplade med sammenføjningen nedad. Pensl dejen med æggeblommer og lad den hvilke i køleskaber ca. 15 minutter. Tænd ovnen på 200 grader.

Gordan ridser dejen i fint mønster, det gjorde jeg altså ikke. Pensl igen med æggeblommer. Bag stegen 20 minutter, sku ovnen ned på 180 grader og bag yderligere 15 minutter. Lad kødet hvile 10-15 mintter, før du skærer det ud og servere.

Den endelig tallerken: Beef Wellington med sauterede kartofler med timian og hvidløg og dampet blomkål og broccoli og Irma's vildtsauce, fortyndet, de er meget kraftige i smagen, men gode, hvis man har lyst til at springe over, hvor gærdet er lavest.


Det smagte altså super godt, også selvom dejen blev lidt våd. Det er en ret, jeg helt sikkert vil prøve igen, gerne så dejen bliver mere sprød:-) Det er en god gæsteret, da man kan forberede den i god tid, og så bare lade den hvilke mere i køleskabet.

Held og lykke med det, hvis I vil prøve lykken, og lad mig endelig høre resultatet:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar